Telefon: 85 667 09 07 | Telefon kom.: 662 434 111 | E-mail: biuro@xprime.pl
Zaniżone odszkodowanie z OC - kiedy się odwołać od decyzji?

Zaniżone odszkodowanie z OC – kiedy się odwołać od decyzji?

Zaniżone odszkodowanie OC nie jest niczym wyjątkowym. Firmy ubezpieczeniowe bardzo często stosują różne sposoby na wypłacenie dużo mniejszych sum pieniędzy. Oczywiście w ten sposób kierowcy, którzy uczestniczyli w kolizji czy wypadku, są poszkodowani. Jednak na wypłacenie zaniżonego odszkodowania nie trzeba się godzić. Zawsze można zdecydować się na odwołanie od decyzji firmy ubezpieczeniowej.

Jak sprawdzić zaniżenia w odszkodowaniach?

Jeśli zmierza się wykryć zaniżenia odszkodowań, trzeba sprawdzić kosztorys naprawy samochodu. Analizę kosztorysu można zrealizować samodzielnie, jak też można zdecydować się na skorzystanie z usług specjalistów, czyli niezależnych rzeczoznawców samochodowych z naszej firmy odszkodowawczej XPRIME. Gdy zaniżone odszkodowanie zamierza się wykryć samodzielnie, warto wiedzieć jakie triki stosują firmy ubezpieczeniowe.

Do takich można zaliczyć:

  • uśrednianie kosztów roboczogodzin i zaniżanie cen część zamiennych,
  • wykorzystywanie przy naprawach części nieoryginalnych,
  • wyceny kosztów blacharskich i lakierniczych.

Zaniżone wypłaty odszkodowania bardzo często dotyczą stosowania zbyt niskich cen części. Wynika to między innymi z brania pod uwagę cen po uwzględnieniu rabatów. Podobnie jest z uśrednianiem stawek roboczogodzin. Robocizna związana jest z innymi kosztami w zależności od tego, gdzie znajduje się warsztat. Inne ceny mogą występować w dużych, a inne w małych miejscowościach. Z tego powodu dokładnie warto sprawdzić jakie stawki obowiązują w konkretnym warsztacie.

Jeśli w wypadku uszkodzeniu uległy części oryginalne, to ubezpieczyciel nie powinien stosować cen części nieoryginalnych. Ubezpieczyciele, stosując ceny zamienników, zaniżają wypłaty w formie odszkodowań. Jest to niezgodne z obowiązujący prawem, aby w kosztorys naprawy stosować ceny części najtańszych oraz o gorszej jakości. Klient firmy ubezpieczeniowej ma pełne prawo do usunięcia powstałej szkody. Z tego powodu wysokość odszkodowania nie może być określana przy wykorzystaniu stawek zamienników.

Gdy przy naprawianiu szkód niezbędne jest wykonanie napraw blacharskich czy lakierniczych, wówczas często dochodzi również do zaniżania odszkodowań. Dotyczy to brania pod uwagę jedynie wartości lakieru, a bez kosztów dodatkowych poniesionych przez poszkodowanego. Podobnie jest w przypadku wykorzystywania przez ubezpieczycieli tak zwanego współczynnika odchylenia materiału lakierniczego, gdzie firmy ubezpieczeniowe wymagają położenia jedynie określonego procenta warstwy lakieru, co nie ma uzasadnienia.

Kiedy możemy odwołać się od decyzji?

Gdy ustaliło się, jakie zaniżenia przy wypłacie odszkodowania wystąpiły, można złożyć odwołanie od decyzji.

Decydując się na złożenie odwołania do ubezpieczyciela, trzeba jednak spełnić kilka warunków, co obejmuje:

  • odwołanie można złożyć jedynie do trzech lat od decyzji firmy ubezpieczeniowej czy od dnia wypadku,
  • wybór kosztorysowego usuwania szkody, a nie bezgotówkowego,
  • brak zawarcia z towarzystwem ubezpieczeniowym ugody.

Warto dodatkowo brać pod uwagę, że o odzyskiwanie odszkodowania można starać się nawet w przypadku, gdy dokonało się sprzedaży pojazdu.