Telefon: 85 667 09 07 | Telefon kom.: 662 434 111 | E-mail: biuro@xprime.pl
Wypłata odszkodowania na podstawie kosztorysu - jak uzyskać więcej?

Wypłata odszkodowania na podstawie kosztorysu – jak uzyskać więcej?

Kolizja lub wypadek samochodowy nigdy nie jest niczym miłym. Na szczęście, każdy kierowca musi posiadać ubezpieczenie OC. Poszkodowany kierowca, aby otrzymać odszkodowanie musi wystąpić do zakładu ubezpieczeń drugiego kierowcy, który wypadek spowodował. Strona poszkodowana może zdecydować jak dokona naprawy swojego pojazdu: w sposób bezgotówkowy, czy kosztorysowy? Niestety, decydując się na drugą możliwość, poszkodowany może otrzymać znacznie mniej niż powinien. Jak tego uniknąć?

Kosztorys, czyli na co zwrócić szczególną uwagę?

Kosztorys jest dowodem na to, co podczas wypadku uległo zniszczeniu w aucie, co czyni go jednocześnie najważniejszym dokumentem podczas wspomnianego zdarzenia. Istnieje kilka programów, z których korzystają rzeczoznawcy, jednak są stałe elementy które podlegają „ocenie” rzeczoznawcy. Są to:

  • koszt robocizny za pracę jaką należy wykonać, aby naprawić auto,
  • koszt części zamiennych,
  • koszt materiałów lakierniczych. W tym przypadku w kosztorysie powinien być osobno uwzględniony koszt materiału i osobno koszt robocizny.

Wszystkie te elementy zostają podsumowane i na tej podstawie poszkodowana strona otrzymuje wypłatę odszkodowania. Niestety, ale praktycznie 3/4 kosztorysów jest zaniżane, na mniejsze bądź większe kwoty. Kierowca, który czyta kosztorys nie zawsze ma świadomość, jaki jest koszt części zamiennych, ewentualnie jakie są koszty roboczogodziny.

Zaniżony kosztorys? Co dalej?

Kierowca w przypadku otrzymania zaniżonego kosztorysu jest stratny, a wartość jego pojazdu spada. W takim przypadku warto skorzystać z usług niezależnego rzeczoznawcy lub skorzystać z usług niezależnej kancelarii odszkodowawczej XPRIME, która specjalizuje się w odzyskiwaniu zaniżonych odszkodowaniami OC. W pierwszym przypadku, wszystkie koszty pokrywa kierowca, jednak po sporządzeniu prawidłowego kosztorysu, inwestycja powinna się mu zwrócić z nawiązką. Różnice pomiędzy oboma kosztorysami mogą być naprawdę duże.

Odszkodowanie ma jeden cel, pokrycie wszystkich kosztów naprawy u pokrzywdzonego kierowcy. Niestety, przysłany przez ubezpieczalnię rzeczoznawca, nie zawsze działa w interesie poszkodowanego kierowcy.

Ubezpieczyciele bardzo często, na kosztorysach zamieszczają ceny części nieoryginalnych. Oglądając taki kosztorys kierowca, nie wie, jakie rzeczoznawca stosuje oznaczenia przy częściach, co w konsekwencji powoduje zaniżenie kosztorysu. Co ciekawe Sąd Najwyższy w kwietniu 2012 roku zakazał używania części nieoryginalnych, w naprawach wynikających z ubezpieczenia.

Oznaczenia na kosztorysie

Na kosztorysie części nieoryginalne mają oznaczenie Q lub P, które oznaczają odpowiednio:

  • Q oznacza części, które mogą być zgodne z częściami oryginalnymi oraz pochodzą od dostawcy producenta oryginalnych części. Nie posiadają jednak logo marki;
  • P oznacza części, które pochodzą od niezależnego reducenta, co może oznaczać, że nie posiadają atestów oraz certyfikatów producenta auta.

Jeśli w kosztorysie widnieje litera O oznacza to, że część zamienna, będzie oryginalna.

Zanim podpiszesz, sprawdź kosztorys

Ceny części lub średnia stawka za roboczogodzinę to najważniejsze elementy, które mają wpływ na ostateczną wycenę szkody. Czasami również, rzeczoznawca pomija niektóre pozycja w kosztorysie, co dodatkowo obniża jego wartość. Niestety, takie sytuacje są nagminne. Jeśli mamy podejrzenia, że mieliśmy do czynienia z taką sytuacją, warto zdecydować się na niezależnego rzeczoznawcę, którego opłacimy z własnej kieszeni. Jego wycena będzie dużo bardziej miarodajna, niż rzeczoznawcy ubezpieczalni. Czasami warto również skorzystać z usług kancelarii odszkodowawczych, które również pomogą uzyskać dopłaty do kosztorysów. Kolizja lub wypadek, to duże emocje. Po ochłonięciu, jeśli jesteśmy poszkodowani warto zadbać o swój interes i nie zawsze wszystko oddawać w ręce ubezpieczalni. W ten sposób zyskujemy pewność dobrej wyceny szkody oraz wykorzystanie oryginalnych części przy naprawie samochodu.

Strzałka