Telefon: 85 667 09 07 | Telefon kom.: 662 434 111 | E-mail: biuro@xprime.pl
Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela - jak to zrobić?

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – jak to zrobić?

Kolizja drogowa może przydarzyć się każdemu. Na szczęście w Polsce istnieje obowiązek posiadania ubezpieczenia OC, dzięki czemu w momencie kolizji z nie naszej winy, możemy liczyć na odszkodowanie komunikacyjne. Niestety, czasami wysokość przyznanego odszkodowanie za które będzie naprawiany nas pojazd, może być dla nas mało satysfakcjonująca – zaniżone odszkodowanie OC. Na szczęście mamy prawo odwołać się od decyzji ubezpieczyciela. Jak to zrobić?

W jakim czasie złożyć odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, na odwołanie mamy okres 3 lat. Po tym czasie wszelkiego rodzaju roszczenia stają się przedawnione. Towarzystwo ubezpieczeniowe na udzielenie odpowiedzi ma okres 30 dni, ale ma możliwość wydłużenia tego okresu do dni 60, jeśli rozpatrywana sprawa jest skomplikowana.

Jak napisać odwołanie?

Jeśli odwołanie od decyzji ubezpieczyciela ma być skuteczne, musi zawierać kilka kluczowych elementów. Decydując się na odwołanie obowiązkowo powinniśmy powołać się na przepisy prawa (ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 roku, która dotyczy rozpatrywania reklamacji przez podmioty rynku finansowego). Oprócz tego w piśmie odwoławczym powinny być podane konkretne argumenty i liczby. Z odwołania musi jasno wynikać, że pieniądze Ci się należą, a argumenty powinny udowadniać Twoje racje, a nie racje ubezpieczyciela.

Odwołanie można złożyć w zakładzie ubezpieczeń na trzy sposoby:
  • w formie ustnej, po wizycie w jednej z placówek ubezpieczyciela lub poprzez kontakt z infolinią. Po takiej wizycie zostanie spisany odpowiedni protokół;
  • w tradycyjnej formie pisemnej, na kartce wysłanej do ubezpieczyciela;
  • w formie elektronicznej, poprzez np.: e-mail.

Jakie informacje powinny być zawarte w odwołaniu?

W piśmie odwoławczym muszą znaleźć się konkretne informacje, te podstawowe to:
  • numer polisy,
  • Twoje dane osobowe,
  • dane ubezpieczyciela,
  • numer szkody,
  • numer decyzji zakładu ubezpieczeń.

Oprócz tych informacji do odwołania powinniśmy załączyć uzasadnienie naszego odwołania, które jednak powinno być skondensowane do faktów i wyliczeń. Dobrym pomysłem będzie również dołączenie dokumentów, które potwierdzą realne koszty naprawy, a nie te które zaproponował zakład ubezpieczeń. Warto również zrobić research na temat cen części do auta oraz wysokości stawki za robociznę mechanika. Najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług niezależnego rzeczoznawcy samochodowego, należy jednak pamiętać, że taka wycena nie jest darmowa, a sama opinia nie jest obligatoryjna dla ubezpieczyciela. Ubezpieczyciel ma 30 lub 60 dni na ustosunkowanie się do naszego odwołania, jeśli w tym terminie nie uzyskamy odpowiedzi od zakładu ubezpieczeń, oznacza to, że sprawa jest rozstrzygnięta na naszą korzyść.

Pomoc specjalistów?

Jeśli nie czujemy się zbyt pewnie w kontaktach z ubezpieczalnią, warto skorzystać z pomocy specjalistów z XPRIME. Nasza firmy odszkodowawcza, pomoże Wam uzyskać dopłatę do odszkodowania, które zostało zaniżone. Decydując się na taki krok, warto pamiętać, że to wspomniana firma walczy z zakładem ubezpieczeń, a nie bezpośrednio my. W razie przegranej firma odszkodowawcza nie będzie domagać się zwrotu poniesionych przez siebie kosztów.